Immersion programs and preserving endangered indigenous languages

Thumbnail Image
Authors
Lira Gonzales, María Lourdes
Gatbonton, Elizabeth
Grégoire, Pascal
Authors
Date
Datos de publicación:
EDUCADI, Vol.1, N°2, 99-118, 2016
Keywords
Lenguas indígenas - Escritura - Enseñanza de idiomas
Abstract
The urgency of halting the erosion of their languages has compelled many indigenous groups to step up efforts not only to preserve them for posterity but also to revitalize them via language education so that they would once again serve as tools for communication. Immersion is the choice that many groups have taken to promote this revitalization. The aim of this paper is to review the relevant literature regarding successful indigenous languages; more specifically, we provide examples of two successful indigenous immersion programs (Maori and Hawaiian), then we describe the preschool and K-12 indigenous immersion programs in Canada, which has a checkered history of success and failure. We will then analyze the factors that may contribute to the lack of success of some Canadian indigenous immersion programs. We argue that lack of instruction on the structure and form of the language in some immersion programs as one possible source of its documented flaws
La urgencia de detener el decaimiento de sus idiomas ha forzado/obligado a muchos grupos indígenas a aumentar los esfuerzos, no sólo para preservarlos para la posterioridad, sino para revitalizarlos a través de la enseñanza de idiomas para que sirvan una vez más como herramientas de comunicación. La inmersión es la opción que muchos grupos han tomado para promover esta revitalización. El objetivo de este documento es revisar la literatura relevante sobre lenguas indígenas exitosas, más específicamente, proporcionamos ejemplos de dos programas de inmersión indígena exitosos (maorí y hawaiano), luego describimos los programas de inmersión indígena preescolar y K-12 en Canadá, que tiene una historia accidentada de éxitos y fracasos. Después analizaremos los factores que pueden contribuir a la falta de éxito de algunos programas canadienses de inmersión indígena. Argumentamos que la falta de instrucción sobre la estructura y la forma del lenguaje en algunos programas de inmersión es una posible fuente de sus fallas documentadas
Description
Journal Volumes
Journals
Journal Issues
relationships.isJournalVolumeOf
relationships.isArticleOf
Journal Issue
Organizational Units
relationships.isArticleOf
Organizational Units
relationships.isPersonaOf
Organizational Units
relationships.isTesisOfOrg