Categorización de saberes educativos mapuche mediante la teoría fundamentada
Categorización de saberes educativos mapuche mediante la teoría fundamentada
Authors
Quilaqueo Rapimán, Daniel
San Martín, Daniel
San Martín, Daniel
Authors
Date
2015-07-24
Datos de publicación:
10.4067/S0718-07052008000200009
Keywords
Saberes educativos mapuche - Teoría fundamentada - Educación intercultural - Kimches
Collections
Abstract
Este trabajo tiene como objetivo catego-rizar saberes educativos mapuche haciendo uso de los aspectos teórico-metodológicos de la Teoría Fundamentada. La categorización se inicia con la Codificación Abierta. En el problema de investigación se observa la falta de sistematización de los saberes indígenas en Chile, en particular, los saberes educativos mapuche para un curriculum intercultural. No obstante, la existencia en esta última década de instrumentos legales como la Ley Indígena N° 19.253 a nivel nacional y a nivel internacional el Convenio 169 de la Organización Internacional del Trabajo, que promueven una educación intercultural. Este estudio se efectúa con una muestra de discursos de sesenta kimches (sabios) sobre educación mapuche. Se utiliza la Codificación Abierta, para construir las categorías conceptuales que contienen los principales saberes y conocimientos culturales en relación con la formación de niños y adolescentes. Para ello, y con la finalidad de darle más rigurosidad al análisis e interpretación de los datos, se recurre al uso del software Atlas-ti 5, para generar redes conceptuales de categorías y subcategorías. Los resultados muestran las categorías Kimeltuwün (proceso educativo), Kimiln (saberes) y Prácticas Socioculturales; además se develan dieciocho subcategorías.
The aim of this research is to categorize Mapuche educational knowledge by using methodological theoretical aspects of the Grounded Theory. The categorization is made through the Open Coding. On research, the lack of systematization of indigenous knowledge in Chile is observed, particularly, the Mapuche educational knowledge for an intercultural curriculum. In the last decade, however, legal instruments such as the Law Indígena N° 19.253 at local level and the International Labour Organization Convention N° 169, promoting intercultural education at international level were created. This study analyzes a data consisting in 60 kimche dis-courses about Mapuche education. In order to build conceptual categories containing the main knowledge and cultural understanding related to child and adolescent education, the Open Coding is used. To make a rigorous analysis and an accurate interpretation of data, and also to créate conceptual nets of categories and subcategories, the Atlas-ti 5 software is used. Findings show the Kimeltuwün (educational process), Kimiln (knowledge) and Sociocultural Practices categories as well as eighteen subcategories.
The aim of this research is to categorize Mapuche educational knowledge by using methodological theoretical aspects of the Grounded Theory. The categorization is made through the Open Coding. On research, the lack of systematization of indigenous knowledge in Chile is observed, particularly, the Mapuche educational knowledge for an intercultural curriculum. In the last decade, however, legal instruments such as the Law Indígena N° 19.253 at local level and the International Labour Organization Convention N° 169, promoting intercultural education at international level were created. This study analyzes a data consisting in 60 kimche dis-courses about Mapuche education. In order to build conceptual categories containing the main knowledge and cultural understanding related to child and adolescent education, the Open Coding is used. To make a rigorous analysis and an accurate interpretation of data, and also to créate conceptual nets of categories and subcategories, the Atlas-ti 5 software is used. Findings show the Kimeltuwün (educational process), Kimiln (knowledge) and Sociocultural Practices categories as well as eighteen subcategories.