La formación metodológica como posibilidad de interdisciplina: Hacia una pedagogía de la investigación científica
La formación metodológica como posibilidad de interdisciplina: Hacia una pedagogía de la investigación científica
Authors
Mora Nawrath, Héctor
Authors
Date
2012-03-20
Datos de publicación:
Keywords
Investigación científica - Formación metodológica - Construcción del objeto
Collections
Abstract
El presente artículo tiene como objetivo reflexionar en torno a las posibilidades de
contribución que la formación metodológica tiene hacia el campo de la interdisciplina. Se
plantea que las condiciones que propicia la interdisciplina no están dadas de antemano,
para lo cual se hace necesario que se desarrollen en la formación académico-profesional de
pregrado. De este modo, lo que se propone es la necesidad de generar una apertura hacia lo
que denominaremos pedagogía de la investigación científica, donde la comprensión
metodológica posibilite la comunicación y el diálogo entre las disciplinas.
This article is aimed to examine the potential contributions of methodological training to the field of interdisciplinary studies. It is argued that conditions favorable to interdisciplinary work cannot simply be assumed to exist within the prevailing academic and professional structures. As such, it is crucial to develop the conditions and capacities at the undergraduate level through what we call here pedagogy of scientific investigation, whereby communication and dialogue between the disciplines flow from methodological understanding and advancement.
This article is aimed to examine the potential contributions of methodological training to the field of interdisciplinary studies. It is argued that conditions favorable to interdisciplinary work cannot simply be assumed to exist within the prevailing academic and professional structures. As such, it is crucial to develop the conditions and capacities at the undergraduate level through what we call here pedagogy of scientific investigation, whereby communication and dialogue between the disciplines flow from methodological understanding and advancement.