Relación familia escuela en contextos de pobreza. Posibilidades y limitaciones en los procesos educativos
Relación familia escuela en contextos de pobreza. Posibilidades y limitaciones en los procesos educativos
Authors
Santana López, Alejandra
Authors
Date
2011-09-07
Datos de publicación:
doi: 10.7770/cuhso-V20N1-art322
Keywords
Hogar y escuela - Pobreza - Familia
Collections
Abstract
El artículo trata sobre la refl exión respecto la vinculación familia-escuela en contextos de pobreza, el análisis es orientado por la hipótesis de que esta relación puede ser positiva o negativa según la incidencia que tenga en los niños, en sus aprendizajes y en el entorno educativo. El desarrollo del análisis se da mediante la revisión de la literatura, abordando tres caminos para la reflexión: la perspectiva de la efectividad escolar, la perspectiva de la sociedad del conocimiento y el cambio educativo y la perspectiva sociocultural. Desde esta refl exión preliminar se esbozan algunas sugerencias de mejora para los establecimientos, señalando estrategias específi cas según los distintos actores que el contexto educativo convoca.
This paper focuses on a reflection on family ties-School in contexts of poverty, the analysis is guided by the assumption that this relationship can be positive or negative depending on the impact that has on children in their learning and the learning environment. The development of the analysis is given by reviewing the literature, addressing three paths for refl ection: the perspective of school effectiveness, the perspective of the knowledge society and educational change and the prospect socio - cultural. From this preliminary discussion outlines some suggestions for improvements to facilities, pointing out specific strategies for different actors who call the educational context.
This paper focuses on a reflection on family ties-School in contexts of poverty, the analysis is guided by the assumption that this relationship can be positive or negative depending on the impact that has on children in their learning and the learning environment. The development of the analysis is given by reviewing the literature, addressing three paths for refl ection: the perspective of school effectiveness, the perspective of the knowledge society and educational change and the prospect socio - cultural. From this preliminary discussion outlines some suggestions for improvements to facilities, pointing out specific strategies for different actors who call the educational context.