De un quehacer histórico y casual a un saber que la historia tiende a hacer difuso.
De un quehacer histórico y casual a un saber que la historia tiende a hacer difuso.
Authors
Durán Pérez, Teresa
Ramos Pizarro, Nelly
Ramos Pizarro, Nelly
Authors
Date
2014-12-04
Datos de publicación:
Keywords
Antropología
Collections
Abstract
En este artículo planteamos la necesidad de transformar en materia de aná1isis y reflexión la relación que, a propósito de la producción de conocimiento de corte antropológico, se establece entre antropólogos e indígenas en contextos regionales o nacionales, particularmente en el país y en la región de La
Araucanía. Los autores postulan este ámbito de análisis como respuesta, por un lado, a la evolución de la antropología y a la ética de los antropólogos, y por otro, a la participación cada vez más amplia y globalizada de los representantes del movimiento indígena del mundo. La antítesis de esta postura radicaría en obras de antropólogos que rompen esta relación postulada a través de una práctica individualizada e individualizadora, al parecer a tono con eventuales cambios paradigmáticos propuestos en el primer mundo y replicados experimentalmente en nuestro medio.
In this article we present the necessity to transfom the relation that is established between anthropologists and indigenous people into an analysis and reflection for the purpose of producing knowledge in the realm of anthropology, particulary in Chile and the Araucanía Region. We postulate this context of analisys as a response, on the one hand, to the evolution of anthropology and the ethics of anthropological study. On the other hand,it responds to the expanding parcipation and globalization of the participants of the indigenous movement worldwide. The antithesis of this posture is found in anthropological works that break the relationship postulated from an individualized and apparently individualistic practice related to eventual paradigm changes presented on the first world and experimentally replicated in our contex.
In this article we present the necessity to transfom the relation that is established between anthropologists and indigenous people into an analysis and reflection for the purpose of producing knowledge in the realm of anthropology, particulary in Chile and the Araucanía Region. We postulate this context of analisys as a response, on the one hand, to the evolution of anthropology and the ethics of anthropological study. On the other hand,it responds to the expanding parcipation and globalization of the participants of the indigenous movement worldwide. The antithesis of this posture is found in anthropological works that break the relationship postulated from an individualized and apparently individualistic practice related to eventual paradigm changes presented on the first world and experimentally replicated in our contex.