Algunas reflexiones en torno a la ‘teoría de los campos’ y su contribución para el análisis de la universidad en el contexto de las actuales políticas de educación superior
Algunas reflexiones en torno a la ‘teoría de los campos’ y su contribución para el análisis de la universidad en el contexto de las actuales políticas de educación superior
Authors
Mora Nawrath, Héctor
Authors
Date
2014-09-01
Datos de publicación:
10.7770/CUHSO-V23N2-ART388
Keywords
Educación superior universitaria - Políticas de educación superior - Teoría de los campos
Collections
Abstract
Muchos especialistas han reflexionado e investigado el proceso
de cambio y actual situación de la educación superior universitaria en Latinoamérica
y el mundo. Existe coincidencia en que estos cambios poseen un
carácter global, exhibiendo desde comienzos de los ochenta una tendencia
heteronomizante en el marco de un ‘Estado evaluador’ que busca mejorar
la gestión económica y calidad universitaria, incorporando nuevos actores
como empresa privada y con ello una lógica de mercado. Así, se han implementando
políticas de educación superior que buscan aumentar la productividad
y la calidad por medio de mecanismos de regulación que han llevado
o llevarán a nuevas configuraciones del trabajo académico y la organización
universitaria. En este contexto, este trabajo busca establecer una reflexión
proponiendo como base la ‘teoría de los campos’ propuesta por Bourdieu,
con el objeto de visualizar cómo ésta permite pensar nuevas configuraciones,
así como anticipar escenarios posibles en el marco de la lucha por la
apropiación de distintos capitales que actualmente se están poniendo en juego
en distintas escalas: entre universidades, entre estamentos universitarios,
entre facultades y entre académicos.
Many specialists have considered and conducted research on changes in, and the current situation of, higher education within universities both in Latin America and the world. Coincidentally, these changes have a global character. There has been a heteronomizing trend since the 1980s in terms of a framework of an ‘Evaluating State’ which seeks to improve the economic management and quality of universities by incorporating new actors such as private companies and, hence, the logic of the market. Thus higher education policies have been implemented which seek to increase productivity and quality through regulatory mechanisms that will lead to new forms of academic activity and university organization. In this context, and on the basis of Bourdieu’s Field Theory, this article examines how his theory allows us to think about these new forms, and to foresee possible scenarios in the framework of the struggle to appropriate the various issues which are currently in play on different levels: between universities, between university bodies, between faculties and between academics.
Many specialists have considered and conducted research on changes in, and the current situation of, higher education within universities both in Latin America and the world. Coincidentally, these changes have a global character. There has been a heteronomizing trend since the 1980s in terms of a framework of an ‘Evaluating State’ which seeks to improve the economic management and quality of universities by incorporating new actors such as private companies and, hence, the logic of the market. Thus higher education policies have been implemented which seek to increase productivity and quality through regulatory mechanisms that will lead to new forms of academic activity and university organization. In this context, and on the basis of Bourdieu’s Field Theory, this article examines how his theory allows us to think about these new forms, and to foresee possible scenarios in the framework of the struggle to appropriate the various issues which are currently in play on different levels: between universities, between university bodies, between faculties and between academics.