La Administración electrónica en España: de la «administración en papel» a la «e-administración»
La Administración electrónica en España: de la «administración en papel» a la «e-administración»
Authors
Araguas Galcera, Irene
Authors
Date
2014-08-25
Datos de publicación:
10.7770/RCHDYCP-V3N2-ART425
Keywords
Administración electrónica - Sociedad de la información - Tecnologías de la información y la comunicación - TIC
Collections
Abstract
Desde principios de los noventa, nuestra sociedad está sufriendo
una serie de cambios asociados al uso masivo de las nuevas tecnologías de la
información y la comunicación (TIC). En este nuevo modelo social, conocido
bajo el nombre de sociedad de la información, las Administraciones públicas
han tenido que adaptarse, introduciendo las nuevas tecnologías en su
actividad cotidiana. No obstante, la transformación de las Administraciones
públicas va más allá del uso de las TIC, pues supone una auténtica transformación
de una administración en papel a una verdadera administración
electrónica. Todo ello conlleva modificaciones en el ordenamiento jurídico,así como en las relaciones entre la Administración con los ciudadanos. En
este trabajo, analizamos el desarrollo de este proceso en las Administraciones
públicas españolas.
Since the early 90s, our society is undergoing different changes associated to the massive use of technologies of information and communication (ICT). In the context of this new social model —called Information Society— public administrations have to adapt by introducing new technologies in their everyday activities. However, the transformation of public administrations goes beyond the use of ICT. The change that has occurred is a transformation from a paper-and-pencil administration to a real e-Government. This requires changes in the law and in the relations between administration and citizens. This paper analyses the development of this process in the public administrations of Spain.
Since the early 90s, our society is undergoing different changes associated to the massive use of technologies of information and communication (ICT). In the context of this new social model —called Information Society— public administrations have to adapt by introducing new technologies in their everyday activities. However, the transformation of public administrations goes beyond the use of ICT. The change that has occurred is a transformation from a paper-and-pencil administration to a real e-Government. This requires changes in the law and in the relations between administration and citizens. This paper analyses the development of this process in the public administrations of Spain.