Mapuches en la mira de las racionalidades políticas: poder y diferencia cultural desde la Conquista española hasta el Chile actual
Mapuches en la mira de las racionalidades políticas: poder y diferencia cultural desde la Conquista española hasta el Chile actual
Authors
Kaltmeier, Olaf
Authors
Date
2012-12-17
Datos de publicación:
Keywords
Relaciones interétnicas - Mapuche -- Investigaciones
Collections
Abstract
En este artículo exploramos las perspectivas de la utilización de los conceptos de poder
y dominación de Michel Foucault aplicándolos a la relaciones inter-étnicas entre los
mapuche y los conquistadores españoles y el Estado chileno respectivamente. No sólo
fijándonos en la diferencia entre el poder soberano y el poder disciplinario proponemos
abrir la discusión con el concepto foucauldiano de la gubernamentalidad hacía múltiples
formaciones de poder históricas-espaciales. En este sentido podemos distinguir las
formaciones siguientes según sus racionalidades políticas: poder soberano, poder pastoral
y razón del Estado, la comunidad pura, la sociedad disciplinada, gubernamentalidad
neoliberal.
This article explores the perspectives of the use of a foucauldian analisis of power and domination in the case of the inter-ethnic relations between the indigenous mapuche people and first the spanish conquerers and second the chilenean state. It is suggested not to fix on the early foucauldian distinction between souvereign and disciplinary power but to open the analsis to historical and spatial specific formations of power and domination with help of the late foucauldian concept of governmentality. In this sense, focussing on the political rationality, we can distinguish between these formations: souvereign power, pastoral power- state reason, the pure community, disciplinary society, neoliberal governmentality.
This article explores the perspectives of the use of a foucauldian analisis of power and domination in the case of the inter-ethnic relations between the indigenous mapuche people and first the spanish conquerers and second the chilenean state. It is suggested not to fix on the early foucauldian distinction between souvereign and disciplinary power but to open the analsis to historical and spatial specific formations of power and domination with help of the late foucauldian concept of governmentality. In this sense, focussing on the political rationality, we can distinguish between these formations: souvereign power, pastoral power- state reason, the pure community, disciplinary society, neoliberal governmentality.