Procesos de cambio y mejoramiento pedagógico : la colonialidad de la docencia y los avatares de la evaluación del docente, una experiencia de trabajo en la Universidad de Chile.
Procesos de cambio y mejoramiento pedagógico : la colonialidad de la docencia y los avatares de la evaluación del docente, una experiencia de trabajo en la Universidad de Chile.
Authors
Baeza Araya, Adrián
Authors
Date
2012-12-17
Datos de publicación:
Keywords
Evaluación docente - Docencia universitaria
Collections
Abstract
Se presentará una conceptualización de la colonialidad de la docencia como una matriz
de comprensión de la educación, desde la experiencia de trabajo implementando la
evaluación del docente en la Universidad de Chile. El lado oscuro de la educación es visto
como la subalternidad de la docencia, desde el punto de vista de la relación que tiene
con el modelo de sujeto cognoscente de la Modernidad, el cual ha sido pesquisado en
el transcurso del proyecto como ejes del discurso de los docentes que participan e n la
evaluación. El texto se centra en grandes problemas implícitos en la manera en que
diferentes unidades académicas enfrentan la adopción de un nuevo modelo de evaluación
docente como problema de cultura docente.
Based upon a working experience in Univerdty of Chile teacher evaluation, a conception on the coloniality of teaching is presented as a matrix for understanding change in education. Subalternity of teaching is considered the hidden side of education, from the point of view of its relation with the knower subject model of Modernity, which has been perceived during the project as discursive streams of the working teacher groups involved in evaluation. The text is concerned with broad problems entailed in how different academic units in the University of Chile are facing the adoption of a new evaluative model of teaching evaluation as a teacher's culture issue.
Based upon a working experience in Univerdty of Chile teacher evaluation, a conception on the coloniality of teaching is presented as a matrix for understanding change in education. Subalternity of teaching is considered the hidden side of education, from the point of view of its relation with the knower subject model of Modernity, which has been perceived during the project as discursive streams of the working teacher groups involved in evaluation. The text is concerned with broad problems entailed in how different academic units in the University of Chile are facing the adoption of a new evaluative model of teaching evaluation as a teacher's culture issue.